Julkalender 22 december

Smider du planer i din ensamhet?

lucka 22Förberedelserna inför julen är i full gång. Du kanske ska resa till din familj eller vänner. Kanske kommer familj eller vänner till dig. Kanske sitter du ensam och ska fira julen själv. Det kan till och med vara som så att du av olika anledningar inte firar jul. Oavsett var du är så kommer julen att komma, och det kommer att påverka dig på något sätt.

Börjar tankar som dessa komma?

  • Det är jul bara en gång om året, så jag kanske ska smaka en …
  • Åh, jag ska resa långt, så jag behöver en …
  • Familjen kommer, för att orka måste jag ha en …
  • Jag är ensam, jag kanske ska ha en …

Du börjar planera hur du ska kunna få ta en …, vad det nu är du vill ha en utav. Du funderar ut hur du ska förklara för familjen eller vännerna att det är helt OK att du tar en … när det är julafton. Du planerar hur du ska klara av det.

Stop och belägg!

Har du någonsin klarat av att bara ta en …? Någon gång under de senaste åren? Nej! Tänkte väl det. Vi kan inte bara ta en …, det går inte, vi äter upp hela asken eller så skyndar vi oss därifrån till någon öppen butik och handlar det vi vill ha och sätter i oss på vägen tillbaka.

Den här typen av tankar leder dig bara tillbaka till sockret. Sorry, men det är så. Du behöver bryta dem omedelbart! Sluta att fantisera om hur det skulle vara att bara smaka en. Du sitter bara och lurar dig själv! Du sitter och suktar dig själv med vad det nu är du vill ha, du kan lika gärna gå och köpa en och börja lukta på den, eller klämma lite på den, beundra den med dina ögon eller kanske slicka lite på den för att smaka. Du är på väg till sockret. Du är nära. Du leker med elden.

Det bästa sättet att bryta en tanke är att vända sig till någon i sitt nätverk och dela med sig utav de tokiga tankarna. Fram med dem i ljuset! De brukar spricka då.

Ett annat sätt är att tänka tanken till slut. Om jag äter en …, hur mår jag om 10 minuter? Hur mår jag om 1 timme? Vad har hänt om 6 timmar? I morgon? Om en vecka? En månad? Här kanske vi inser att jag äter en, och sedan fortsätter och vad kommer jag att känna då, skuld och skam samt bli så där äckligt mätt. Är det värt det? NEJ!

Andra sätt kan vara att börja sysselsätta dig med något som du måste fokusera på. Sticka eller virka ett svårt mönster. Måla en komplicerad mandala eller bygga något med pärlor. Det finns massvis med små pyssel du kan göra så här inför jul.

Planerar du att smaka bara en …? Hur gör du för att sätta stop för den tanken?

Julkramar
/Cristina och Jessica


 

Gå på en kurs, nästa Nystart börjar 9 januari

Missa inte det som händer på SockerSkolan, följ oss på Facebook.

Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i detta formulär, så svarar vi på dina frågor.

Fält markerade med * är obligatoriska

För att visa att du är en människa så ber vi dig svara på följande fråga. Tänk på att det ska vara stora och små bokstäver.

Vilken substans är du mest sannolikt beroende av?
Svar: Socker

När formuläret har försvunnit har du fyllt i allt rätt och informationen har skickats till oss.

Läs hela Julkalendern