Förkylningstider

Sockerskvaller Blogg

Förkylningstider

Förkyld!

Sjuk, med rivsår under näsan efter att ha snutit sig ett oräkneligt antal gånger. Med småfeber så att energin finns men den räcker endast till att gå mellan soffan och tekokaren. Kan ni känna igen er? Att vara i denna ynkpynk- energi är urjobbigt, rastlös och kraftlös samtidigt. Det är lätt att beroendepersonligheten tar över när man blir sjuk, den kan liksom haka i sjukdomskänslan och övertyga att det är ”syndast i världen” om en. Så synd att det bara finns sjukdomsgottis som kan hjälpa i denna svåra stund, supersvåra stund. På så sätt kan ett paniktåg starta. Oftast ser vi inte att det har startat för att det ÄR synd om oss att vi är sjuka men inte SÅ synd om oss. Och det är där som beroendet hakar i och förstärker känslan så att det är lätt att bli förförd och falla tillbaka i gamla mönster:

  • äta på synd om-känslan
  • äta gamla ”sjukgottis”
  • förstärka rastlöshet
  • förstärka offermentalitet

 

När vi hamnat här med en kidnappad hjärna så är det svårare att komma på vad vi har i vår makt att göra, i vår makt till att ta hand om oss nu när kroppen krigar mot ett virus.

 

Här kan det vara värdefullt att ta hjälp av andra eftersom dels så är vi sjuka och dels så har beroendet hakat i. Att be om hjälp, tillåta oss att vara sjuka och ta hand om oss är det viktigaste just nu. Vilka verktyg kan vi använda här?

  • Lämna över rastlösheten och kraftlösheten till vår högre kraft i bön eller genom att skriva en lapp och lägga i God Can (gudsburken)
  • Be om hjälp
  • Planera om matplanen så att den passar oss och det sjukdomstillstånd vi har
  • Sova och vila
  • Andningsövningar
  • Nässköljkanna
  • Mjukt papper
  • Andra bra hjälpmedel som bok, en film, en skön filt, en go kudde
  • Vid oro så kan tapping hjälpa

 

Att bli förkyld tillhör livet och vi kommer att lära oss att vara förkylda även i tillfrisknande, men vi kan behöva öva på det.

Har vi ont i halsen så kan tex iskuber hjälpa, kanske har vi kokat ett te utav ingefära och citron som vi kan frysa ned i iskuber? Klarar vi av frysta blåbär eller hallon så kan vi suga på det. Saltvatten kan hjälpa att gurgla halsen med.

Nässköljkanna med saltvatten är bra att använda, det både lindrar och sköljer ur näsan. Funkar både på rinnsnuva och tjocksnuva.

Yogaövningen Bumble bee underlättar bihålebesvär. Andas in och när du andas ut, håll för örat och humma som ett bi medans du andas ut genom näsan.

Det finns många olika huskurer, har du någon favorit? Dela gärna med dig!

 

Och märker du att beroendesjukdomen kommer och hälsar på med gamla tankar och känslor så skvallra till någon som vet hur det brukar låta. Tillsammans tillfrisknar vi!

 

Krya på dig på ett tillfrisknande blått sätt!

 

 

 

 

 

SockerSkolans Blåa Kalender. En kalender där vi samlat verktyg som är värdefulla stöd i tillfrisknandet. Nu kan du beställa kalendern för 2020!

Nästa gratis webinar om vad sockerberoende är går av stapeln sön 23 februari kl. 10:00, anmäl dig i formuläret nedan för att få länken.

Välkommen in i värmen
/Cristina och Jessica



Missa inte det som händer på SockerSkolan, häng med oss i vår SockerSkvallergrupp eller följ oss på FacebookInstagram eller Twitter.